Sunday, April 12, 2009
Un proiect la care lucrez de 4 ani si inca nu l-am terminat. Episodul 1:
Proiect show TV, entertainment stiintific
Autor: M. I.
Introducere
Mass media e o cultura in care imaginile, sunetele si spectacolul se impletescin viata de zi cu zi, dominand timpul liber, modeland opinii politicesi comportamente sociale, oferind materiale din care oamenii isi construiesc propria identitate. Radioul, televiziunea,filmul si alte produse ale industriei culturii mass media creaza tipare:aflam asfel ce inseamna sa fii barbat sau femeie, om de success sau ratat, sa ai sau nu putere. Jurnalismul ceeaza materiale din care multi isi formeaza sentimental clase, etnicitatii si rasei, al nationalitatii, al sexualitatii, al ideii de grup, al ideii de “noi” spre deosebire de “ei”. Cultura media ajuta la modelarea viziunii generaleasupra lumii si asupra valoriilor primordiale: defineste ceea ce se considera a fii bun sau rau, pozitiv sau negative, moral sau immoral. Povestile si imaginile media vin cu simbolurile, miturile si resursele care ajuta la formarea unei culture comune majoritatii indivizilor din multe parti ale lumii de azi. Media vine cu materiale din care se creaza identitati, prin intermediul carora indivizii insisi se insereaza in societatile capitalista si care produc o noua forma de cultura globala.
Diversele tipuri de media privilegiaza fie vazul, fie auzul sau le combina, in acelasi timp apeland apeland la o larga gama de emotii sentimente si idei. Media este cultura industriala organizata dupa modelul productiei in serie si este menita unui public larg, in functie de tipuri(genuri), care respecta formule, coduri si replici conventionale. Atfel devin o forma de cultura comerciala si produsele sale devin marfuri care incearca sa atraga profit, fiind fabricate de corporatii gigantice interesate in acumularewa de capital. Media tinteste catre publicul larg, astfel incat trebuie sa intre in rezonanta cu temele si preocuparile curente, caci acest gen de cultura este de mare actualitate, oferind hieroglife ale vietii sociale contemporane.
Dar pe de alta parte e o cultura high-tech,a inalteitehnologii. Este un sector economic dinamic, unul dintre cele mai profitabille si de importanta majora. Media este , astfel, o forma a tehno culturii, care combina cultura si tehnologia in noi forme si configuratii, producand noi tipuri de societati in care media si tehnologia devin principii de organizare.
Media arata cine are puterea si cine nu, cui ii este permisa folosirea fortei si violentei si cui nu. Se dramatizeaza si legitimeaza puterea acestor forte si se arata celor slabi ca daca nu se cinformeaza, risca pedepse cum ar fii inchisoarea.Este, deci, important , pentru cei care traiesc si mor intr-o societate media si de consum, sa invete sa-I interpreteze sis a-I critice sensurile si mesajele. In cultura media contemporana, mijloacele dominante de informare si deconectare sunt o sursa profunda si adesea prost perceputa de pedagogia culturala., ele contribuie la educarea noastra, aratandu-ne cum san e comportam si ce sa credem, sa simtim, sa gandim, ce san e sperie si ce sa dorim sau san u dorim, In consecinta abecedarul in domeniul criticii media este o sursa importanta pentru individ si cetatean, de invatare a modului de a face fata acestui mediu cultural insulator. Capacitaioea de a descifra, a critica si a rezista manipularii media ii poate face pe indivizi mai puternici in relatia cu media si cultura dominanta. Poate creste suveranitatea individuala vizavi de cultura media si le poate da indivizilor mai multa putere asupra mediului lor cultural, precum si alfabetul necesar pentru a produce noi forme de cultura.
Douglas Kellner considera ca societatea si cultura sunt terenuri contestate si ca artefactele culturale sunt produse eficiente intr-un contest determinamt. Devreme ce formele de cultura produse de conglomerate media gigantice sunt un aspect imediat si cuprinzator al vietii contemporane si de vreme ce cultura media este atat constituita din, cat sip arte constitutive a dinamicii sociale si politice mai largi, atunci aceasta e o optica excelenta pentru iluminarea naturii societatii contemporane, a politicii si vietii de zi cu zi.
Intelegera filmelor populare, a starurilor, a muzicii de diferite forme si conceptii precum si a stirilor de televiziune e necesara pentru a putea putea intelege societatea contemporana. Aceasta inseamna ca daca intelegem de ce anumite artefacte(mituri, legende, etc) sunt populare, putem arunca lumina asupra mediului social din care au aparut si unde circula si putem astfel oferi o intelegere a ceea ce se intampal in societatile si culturile contemporane.
In concluzie trebuie sa recunoastem ca principile culturii actuale sunt formate si intretinute de mass media. Indiferent daca e vorba de moda, sport, religie, conceptii politice si sociale, sau de comportament social, media are cel mai greu cuvant in promovarea lor in societate. Acest lucruri cumulate cu lupta pentru rating duc la ora actuala la promovarea unor modele manipulative, jurnalismul bazandu-se pe invidie, conflict, curiozitatea excesiva si ideea de centrum mundi a omului care il face receptiv la stimuli sociali extremi ai subculturilor si contraculturilor existente, astfel, prejudecatile sunt de mare actualitate. Ideea acestui show de televiziune este inovativa bazandu-se pe perceptia prejudecatilor ca mituri si legende din perspectica sociala si stiintifica dar cu un caracter entertaining si se bazaeaza pe principiul “totul este amuzant”
De ce consumatorul controleaza din ce in ce mai mult continutul media?
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
scuzati greselile din acest post, pentru cda am si o scuza: eu am fost si bolnav cand am fost mic!
ReplyDeleteMultumesc
Interesant acest proiect al tău... Sper că va fi finalizat.
ReplyDeleteasa e.trist, dar suntem manipulati si chiar in mod constient
ReplyDeletecred ca mass media inseamna cultura si incultura, formare frumoasa si dezumanizare etc. iti poti alege de la inceput ce vrei sa faca mass media din tine, sunt posturi care promoveaza prostia si imbecilitatea umana, iar altele care au ca scop formarea unei culturi cuprinzatoare a consumatorului. numai ca oamenii sunt prea prosti...
ReplyDeletesa auzim de bine!
Proiectul tau pare foarte interesant si bine - realizat. Intr-adevar, mass-media e o adevarata putere in stat. O putere care, adesea, face uz de forta si de statutul pe care il are pentru a invarti lucrurile dupa bunul plac. Realitatile relevate de ea sunt, uneori, minciuni sfruntate pe care le inghitim fara nicio obiectie. Din acest motiv, foooooarte rar ma uit la stiri sau citesc vreun ziar. Prefer sa raman in lumea mea, unde imi editez propriile jurnale si totul e sincer si deschis... Te mai astept pe la mine.
ReplyDeletePaste fericit! Fie ca lumina Invierii sa iti aduca multa fericire si prosperitate alaturi de cei dragi si cat mai multa caldura sufleteasca!
ReplyDeleteHristos a inviat!
ia leapsa;))
ReplyDeleten-ai pt ce, numai sa o scrii,ok:)?
ReplyDelete